Graviditet och förlossning, lista.

När fick du reda på att du var gravid? I februari plussade vi.
Hur gammal var du? 21
Hur tog din partner det? Han blev glad, det var planerat så vi hoppades båda på ett pluss.
Mådde du mycket illa? Ja jag mådde otroligt illa i början, mer illamående denna gång än med Wiggos graviditet, fast denna gång hade jag lyckan att slippa kräkas.
Hade du mycket halsbränna? Nej, inget alls.
Var du känslig? Oh ja, kände mig jätte känslig och full av hormoner.
När kände du bebisarnas första sparkar? Det började buffa i slutet på vecka 16, sedan kom dom riktiga sparkarna i vecka 19. Det var alldeles underbart.
Var du ofta orolig? Ja, ända sedan vi fick veta att det var tvillingar vi skulle få så var jag orolig, främst för att man visste så lite och att tvillinggraviditeter i sig är en riskgraviditet. Var ständigt orolig att dom skulle komma tidigt i och med mina sammandragningar. Men all oro i onödan.
Sparkade bebisen mycket?  Otroligt mycket, kände stor skillnad från Wiggos sparkar. Nu var det mer som att tvillingarna triggade igång varandras sparkas. Ständigt syskonbråk i magen skulle man kunna säga.
När började du läcka bröstmjölk? Gjorde aldrig det, med Wiggo så rann det från vecka 19 men denna gång slapp jag.
Fick du bristningar? Har en mycket fin kroppstatuering gjord av kärlek.
Blödde du någon gång? Nej
Hur många Ultraljud gjorde du?  Jag gjorde 6 st, (V.12 , 16, 19, 28, 32, 36), så jag fick titta på dom många ggr innan dom tittade ut, det var mysigt.
Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Som Wiggos, den var underbar. Önskade att allt skulle gå bra, vatten avgång eller värkar och sedan krysta ut dom lite fint, att allt skulle gå bra och lugnt till och absolut slippa snitt som jag var så rädd för.
Hur började din förlossning? Eftersom mitt vatten gick 18 oktober utan värkar så sattes jag igång 21 oktober på natten. Värkstimulernade dropp eftersom jag var öppen 3 cm.
Hur många timmar tog din förlossningen? Ja, varifrån ska man räkna? Har inte exakta siffror och har inte hunnit läsa journalen helt, men jag fick värkdropp vid 1-2 på natten kanske, sedan tog det ett tag innan det drog igång. Började få onda värkar vid 5-halv 6. Då v7ar jag öppen 4 cm, kl 7 kom första 7.20 kom den andra.
Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt? Vaginalt
Hur mycket var du öppen när du kom in? Konstigt nog ingen som kollade.
Vilken smärtlindring tog du? Lustgas, som inte hjälpte ett skit.
Dragen med sugklocka? Nej
Hur lång tid tog det att krysta ut bebisarna?  Mindre än 5 minuter var.
Blev det komplikationer? Nej bebbarna och jag mådde bra, inte en spricka!
Vad tyckte du var jobbigast? Att allt gick för fort, jag vart riktigt rädd. Var inte berädd på att föda då dom hade sagt 40 min innan dom kom att jag var öppen 4 cm, och då skulle få eda.
Var du rädd för något? Att något skulle hända pojkarna och att det skulle bli kejsarsnitt.
Hur många var inne i förlossningsrummet? Jag och Håkan sedan 7 st till, ett jäkla pådrag.
Hade du någon nära med dig? Blivande pappan som förövrigt är min älskade.
Fick du sy? Nej :)
Vilken vecka födde du i? 38+5
Vad var vikt och längd på bebisarna?  1:an 2930g och 48 cm lång. 2:an 3165g och 50 lång.
Ammar du? Ja, dubbelt.
Hur gammal är bebisen nu? Imorgon blir dom 3 veckor.
Vad tyckte du om förlossningen? Denna förlossning var för mig en skräck, allt gick alldeles för fort, han inte få någon bedövning och nej fy , alldeles för fort. Men nått fint kom ut ur det onda.
När kommer nästa barn? Haha, är vi inte klara nu? Så känns det iafa. Men man vet aldrig.





Något slut efter en supersnabb förlossning!


Kommentarer
Postat av: Gisela

Vilken härlig bild! Du är en super mamma Frida :)

2010-11-11 @ 11:49:21
Postat av: johanna

oj, ja det gick fort! bra jobbat=) men förstår att det var läskigt. HOppas ni har det bra hemma och att du får någon sömn;) Tycker som sagt att det är fullt upp med EN liten bebis och storebror haha.



Kram

2010-11-13 @ 13:08:22
URL: http://jqvick.blogspot.com
Postat av: Pitch

Hehe. Du ser ju helt matt ut din lilla stackare. Antingen det eller så står Håkan därborta och kör Skootern.



^



2010-11-22 @ 23:24:03
URL: http://lachritz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0